• P.M.C.2, doen waar je goed in bent

    P.M.C.2, doen waar je goed in bent
    De product - markt - combinatie/competentie is binnen een bedrijf een ‘keuze’ die vaak vanuit het gevoel en hart is gemaakt. Wanneer men dicht bij dit gevoel blijft en geen oog heeft voor de veranderingen die ongemerkt plaats vinden, kan het voorkomen dat men markten of diensten gaat aanbieden terwijl men geen juiste competentie analyse heeft gemaakt.    Een opdrachtgever kan vanuit zijn inkoopbeleid facetten beschrijven die aanpassingen binnen het bedrijf tot gevolg kan hebben. Het volgen van de vraag van de klant is een automatisme die veel bij ondernemers van toepassi... meer...
  • Concurrentie analyse, baat het niet dan schaadt het niet

    Concurrentie analyse, baat het niet dan schaadt het niet
    'Uitgaan van eigen kracht!' is een vaak geopperde opmerking terwijl wij bij Invento juist denken dat je van je concurrenten heel veel kan leren. Ook zoals het niet moet. Het volgen van je concurrent (projecten, website, geluiden in de markt e.d) geeft inzicht waarop hij juist zo succesvol is.       Benchmarking met 1 of meer bedrijven levert ook andere inzichten op. Branche gegevens zijn tegenwoordig goed te verkrijgen en kunnen inzicht geven in kostenstructuren, omzet en andere relevante gegevens. meer...